Aktuellt

Driftinformation

 

Falskt meddelande, ser ut att komma från WebSupport

Just nu skickas det falska epostmeddelanden till våra kunder som ser ut att vara skickade från WebSupport (f d Binero), vilket de inte är. Meddelandet är falskt och ser som ser ut enligt bilden. Meddelandet innehåller en text om att betalning misslyckades. Länken till "Logga in" går dock inte till WebSupport (detta kan man se om man håller muspilen ovanför länken utan att klicka). 

Klicka inte på länken. Markera meddelandet som spam eller lägg det i spammappen.

Notera: WebHotel24 har ingen koppling till WebSupport. Vi informerar endast om detta då flera av våra kunder har mottagit liknande mail.

I syfte att reducera inkommande spam och bedrägeriförsök där mail skickas med ens egen epostadress eller domän som avsändare (d v s det ser ut som att du har skickat mail till dig själv) så har vi infört skärpt policy för inkommande epost med avseende på det som kallas SPF.

SPF-poster i DNS anger vilka epostservrar som är giltiga avsändare till mail från domänen. Om den avsändande servern inte finns med i SPF och domänen har blockeringsnivån "hard fail" (-all) så blockeras mailet numera helt och hållet.

Policyändringen gäller enbart epost där epostfunktionen finns hos oss. Har du hemsida hos oss med epost hos annan leverantör, t ex Microsoft Office 365 så omfattas du inte. Ändringen gäller också bara inkommande epost. Utgående epost från dig påverkas inte.

Vad innebär detta för mig i praktiken?

Normalt ingenting. Normal, legitim mail ska under normala omständigheter inte påverkas. Men det finns några saker att vara uppmärksam på.

  1. Om någon försöker skicka mail till dig men får det i retur med felmeddelandet "Recipient address rejected: Message rejected due to: SPF fail - not authorized." så betyder det att avsändarens SPF-post i DNS är felaktigt. De måste i så fall kontakta sin epostleverantör för att få detta korrigerat. Det finns inga möjligheter för oss att korrigera detta eftersom felet ligger hos deras leverantör.
  2. Om du försöker skicka mail till någon och du får motsvarande felmeddelande - kontakta oss så hjälper vi dig att gå igenom dina epostinställningar eftersom något då inte stämmer. Detta problem har inte uppstått p g a den ändrade policyn men behöver lösas ändå.
  3. Om du har ett kontaktformulär eller andra funktioner via din hemsida som skickar epost till dig, kontrollera gärna att ett test via hemsidan kommer fram. Beroende på hur epostfunktionen i hemsidan är konfigurerad så kan detta innebära att mail från hemsidan blockeras. Vi hjälper dig i så fall att ordna det.

Ny våg av utpressningsmail skickas ut, mars 2021

Då och då drabbas vi av en våg av utpresssningsmail som de flesta i Sverige får ta emot i sin inkorg och det gäller även våra kunder. Att få dessa mail är obehagligt eftersom utpressaren påstår sig ha bilder och video på dig i ett privat sammanhang. Mailet kan se ut som på bilden.

Att det utpressningsmailet är falskt och saknar grund råder det inga tvivel om. Om det vore äkta så skulle sannolikt utpressaren skicka med en bild som bevis på att de har de foton de hävdar att de har. Dessa mail innehåller aldrig sådana bildbevis vilket är ett tydligt tecken på att det är falskt. De skickar helt enkelt ut dessa mail i tusental eftersom det inte kostar dem något och är det bara någon enstaka på tusentals utskickade mail som betalar så har det lönat sig för dem. Utpressarna använder dessutom kapade mailservrar för att göra sina utskick så de lägger inte egna resurser på detta.

Det tar ibland något dygn innan våra självlärande spamfilter anpassat sig och kan fånga dessa mail. Intill dess kan sådana här slinka igenom och hamna i inkorgen. 

Om du har fått ett sådant utpressningsmail, lägg det gärna i spammappen så hjälper du våra spamfilter att snabbare lära sig att det är spam och ska klassas som det. Du är också välkommen att höra av dig till oss på supporten så kan vi se över dina spamfilterinställningar så att de är optimala.

 

Falskt meddelande om full mailbox

En del kunder har nyligen fått ett mail med utseende som på bilden som säger att mailboxen är full.

Meddelandet är falskt och länkarna i det innehåller sannolikt virus eller länkar till någon form av bedrägeriförsök.

Klicka inte på några länkar. Radera meddelandet eller lägg det i spammappen.

Meddelanden från WebHotel24 om att mailbox eller hemsidesutrymme börjar bli fullt innehåller inga länkar. Har du fått ett sådant meddelande och är osäker på om det kommer från oss är du alltid välkommen att kontakta oss så kan vi hjälpa till att kontrollera det.

Fler exempel på falska epostmeddelanden

falsk epost roundcube

Prova gratis!

Prova WebHotel24 gratis i en månad utan förpliktelser! Läs mer här!

 

Prova webbhotell gratis