Microsoftuppdateringen KB5018410 som släpptes 2022-10-11 medför att Outlook inte kan synkronisera via IMAP (andra epostprogram fungerar utan problem mot samma konto). Felmeddelandet som visas är 0x800CCC0E.
Felet kan också ha andra orsaker. Om problemet inte blir löst med instruktionen nedan, se https://support.microsoft.com/sv-se/office/korrigeringar-eller-lösningar-för-de-senaste-problemen-i-outlook-för-pc-ecf61305-f84f-4e13-bb73-95a214ac1230
En workaround är att avinstallera KB5018410 enligt instruktionen nedan.
- Börja med att kontrollera om datorn har KB5018410 installerad genom att gå till kontrollpanelen ("kugghjulet" i Startmenyn). I kontrollpanelen, sök efter "Uppdateringshistorik". Om KB5018410 visas som en av de installerade uppdateringarna så är det orsaken till detta problem.
- Klicka på Avinstallera uppdateringar
- Leta rätt på uppdateringen KB5018410 i listan och klicka på den
- När KB5018410 är markerad i listan, klicka på knappen Avinstallera
- Avinstallationen tar flera minuter och du måste sedan starta om din dator. Efter detta ska Outlook fungera med IMAP igen.