Den senaste tiden har det uppstått problem med att mail från avsändare som använder Telias mailtjänst har klassificerats som spam eller till och med blockerats helt p g a spam-klassificering då de försökt sända till mottagare hos WebHotel24.
Orsaken är att att en eller flera av Telias mailservers har svartlistats, något som normalt uppstår då en server har använts av spammare för att skicka ut spam. I nuläget finns den server vi analyserat på 7 st svartlistor vilket kombinerat ger hög spamklassficering i spamfiltren. Svartlistor är externa, oberoende tjänster som spamfiltreringen använder sig av som kriterier vid klassficering av inkommande mail.
För att se aktuell status för just denna server i realtid, se denna länk. Telia verkar använda sig av multipla servrar i clusterkonfiguration med olika IP-adresser så resultaten kan variera beroende på vilken server som undersöks.
Felet ligger egentligen inte hos oss utan hos Telia. Eftersom många av våra kunder korresponderar med Telia-kunder så har vi manuellt gjort en vitlistning av Telias mailserver i våra spamfilter.
Det finns dock ytterligare filtersteg, inklusive filtret som finns i ditt mailprogram, som ändå kan reagera på att mailet kommer via en svartlistad server så håll extra utkik i spammappen.