I syfte att reducera inkommande spam och bedrägeriförsök där mail skickas med ens egen epostadress eller domän som avsändare (d v s det ser ut som att du har skickat mail till dig själv) så har vi infört skärpt policy för inkommande epost med avseende på det som kallas SPF.
SPF-poster i DNS anger vilka epostservrar som är giltiga avsändare till mail från domänen. Om den avsändande servern inte finns med i SPF och domänen har blockeringsnivån "hard fail" (-all) så blockeras mailet numera helt och hållet.
Policyändringen gäller enbart epost där epostfunktionen finns hos oss. Har du hemsida hos oss med epost hos annan leverantör, t ex Microsoft Office 365 så omfattas du inte. Ändringen gäller också bara inkommande epost. Utgående epost från dig påverkas inte.
Vad innebär detta för mig i praktiken?
Normalt ingenting. Normal, legitim mail ska under normala omständigheter inte påverkas. Men det finns några saker att vara uppmärksam på.
- Om någon försöker skicka mail till dig men får det i retur med felmeddelandet "Recipient address rejected: Message rejected due to: SPF fail - not authorized." så betyder det att avsändarens SPF-post i DNS är felaktigt. De måste i så fall kontakta sin epostleverantör för att få detta korrigerat. Det finns inga möjligheter för oss att korrigera detta eftersom felet ligger hos deras leverantör.
- Om du försöker skicka mail till någon och du får motsvarande felmeddelande - kontakta oss så hjälper vi dig att gå igenom dina epostinställningar eftersom något då inte stämmer. Detta problem har inte uppstått p g a den ändrade policyn men behöver lösas ändå.
- Om du har ett kontaktformulär eller andra funktioner via din hemsida som skickar epost till dig, kontrollera gärna att ett test via hemsidan kommer fram. Beroende på hur epostfunktionen i hemsidan är konfigurerad så kan detta innebära att mail från hemsidan blockeras. Vi hjälper dig i så fall att ordna det.